Glædelig Jul

Kære læser jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul.

Julen har altid været fællesskabet og hjerternes fest for mig.

I flere år har jeg sunget i kirker i forbindelse med julen, og jeg synes det bringer glæde, når vi alle stemmer i og synger sammen.

For mange år siden sang jeg En Rose så jeg skyde i en kirke ved juletid. Jeg mindes at skulle gå hele vejen op langs kirken, mens jeg sang det første vers.

Min kjole var så lang, og jeg var ved at snuble flere gange i den, men jeg gjorde mit bedste for at ingen skulle opdage det.

En Rose så jeg Skyde klinger ikke kun i mig som en kirkesang, men siden jeg var barn har vi sunget den juleaften rundt om træet.
Vi gik hånd i hånd rundt om træet, mens vi sang. Vi går stadig hånd i hånd, og denne aften er nok den eneste aften på året, hvor vi holder i hinandens hænder på tværs af generationer, med et håb om en dejlig aften.

For flere år siden holdte jeg jul alene, der var ingen hænder at holde i. I starten af aftenen kan jeg huske, at jeg købte meget kage for at dulme min længsel efter hænder at holde i og ved.
Men som aftenen gik blev jeg rolig, og forbandt mig i mit indre liv med julens budskab om hjertelighed og fællesskab.

Uanset om du holder jul i fællesskab med andre, eller alene. Så ønsker jeg dig en rigtig glædelig jul i fællesskabets navn.
En Rose så jeg skyde kan du høre på youtube linket—
Glædelig Jul
Kærligst Manuela

Lad sjælen stemme i, og lad kroppen synge med.

Kære Læser…

Lad sjælen stemme i, og kroppen synge med.

Sangen og det at synge har altid været et befriende rum for mig, hvori min sjæl, sind og krop i samklang har fundet en udtryksmulighed, som talen ikke har givet mig på samme måde.

Jeg husker, at jeg som barn vandrende rundt i en skov, nær mit barndomshjem og sang. Naturens forunderlige og vidunderlige lyde sang til mig, og jeg svarede tilbage med min sang.

Vi delte stemninger for en stund naturen og jeg, og i sangen blev vi et fælles stemningsbillede, som ikke kunne indfanges i den såkaldte almindelige tale.

Sangen er et mysterium og en skattekiste, der indfanger og omfavner det rum i mig, som ellers ikke umiddelbart finder en udtryksmulighed. Jeg oplever sangens mystiske-rum som umiddelbar, og så ligetil at den i sin tilgængelig, gør mig ligeså tilgængelig, samt nøgen for mig selv om min omverden.’

Jeg husker at jeg engang skulle til en audition og havde øvet og øvet. På et tidspunkt, dagen inden, følte jeg mig stadig ikke parat til at tage til den audition. Jeg snakkede i tlf med en veninde, som sagde:

” måske er det bare tidspunktet nu, hvor du fokuserer på at komme med det du har, og den du er.”

Jeg ved faktisk ikke, om det er muligt at komme som en anden, og jeg tænkte længe over, om det ville være muligt at komme med andet ?

Jeg mærkede dog klart intensionen i den beroligende tone, hvor hensigten var, at hvile i alt det jeg havde øvet indtil nu, og så fokusere på at finde roen i at præsentere mig selv, og min sang.

Måske ville det være muligt, hvis jeg ikke stod i roen, at præstere under evne grundet nervøsiteten. Men såfrem at jeg befandt mig i det rum, var jeg så egentligt hengivet til sangens rum? eller var det så blot et andet rum jeg befandt mig i?

Jeg har erfaret, at sangens rum ophæver ikke kun min såkaldte almindelige tale, men også min trang til at kontrollere sangformen udelukkende udfra min egen viljes sangkraft.

Sangens sande rum kan ikke andet end at synliggøre den jeg er, og det jeg har.

Sangen Alo Aloha er en bøn om at finde kærlighed og nærvær i sangens velsignelsesrum.

God fornøjelse

Kærligst Manuela

Musikalsk Legestue…

Kære læser..

Jeg underviser nu i musikalsk legestue, og som udgangspunkt ønsker jeg at dele min glæde til musikken.

Musikken er mere en livsstil for mig end det er et arbejde, og jeg brænder for at dele musikkens nuancerede sprog.

At vælge at gå til musikalsk legestue er vigtigt fordi det bl.a udviker:

Fornemmelse for kroppens klangrum. Samarbejdsevnen. Empati. Selvværd. Selvtillid. Kreativitet.
Sproget. Stemmen. Kropsbevidsthed. Visualiseringsevnen….

Barnets musikalske udvikling starter allerede i fosterstilstanden. Øret begynder at udvikle sig ganske tidligt, og er fuldstændigt aktivt i 24. uge.

Det lydunivers fosteret er omgivet af er bemærkelsesværdigt rigt på alle mulige forskellige lyde; indre rumlen, lymfebevægelser, når der fordøjes og hjerterytmen som en slags galop. Men fosteret hører også de ydre lyde, såsom fx moderens stemme, og der bliver skabt en forbindelse via stemmen mellem mor/barn. (Faderens stemme hører barnets selvfølgelig også).

Efter fødslen reagerer/husker barnet lyden fra en bestemt stemme, den stemme som barnet var speciel bevidst om i fosterstadiet. At synge for barnet i fosterstilstanden (og når det er født) kan skabe nærhed, tryghed. En grundstemning af tryghed indeni, som barnet har med sig, når det senere begiver sig selvstændigt ud i livet.
Inden barnet lærer vores sprog at kende har det allerede et sprog hvormed det kommunikerer. Vi kunne kaldet sproget volapyk (volapyk betyder vrøvl). Vi kan ikke forstå ordene, men i alt, hvad der bliver sagt, er der en følelse, et behov bag, derfor er det et sprog.

Musikken er ofte kaldet følelsernes sprog.

Allerede når barnet er ca 1,5- 2 mdr gammelt, er det istand til at følge tonelejet, styrken og den melodiske gang i fx moderens stemme. Fra det stadie er det meget ønskværdigt at begynde improviseret volapyksang, hvor der leges med toneleje, og man efterligner hinandens lyde.

At lege med lyde er som gymnastik for den sproglige udvikling. Fonetik læres igennem en vrøvleproces. Barnet lærer først at tale rent ved at vrøvle.

At synge/snakke volapyk sprog er også en følelsesforløsende, befriende og smuk oplevelse.
Det er utrolig vigtigt at være bevidst om at give opmærksomhed, og stimulere en stemmemæssig og musikalsk udvikling for barnet, da det generelt forholder sig sådan, at jo mere et barn præsenteres for musik, poesi og højtlæsning i barndommen, jo mere fuldtonet udvikler stemme, og sproget sig til at blive. (Med sproget mener jeg både det nonverbale, samt det verbale sprog).

I den musikalske legestue opmuntrer vi vokalisationen ved at synge, lege klappelege, spille på instrumenter, lytter til historier.
Alt dette er vigtigt, men det er også vigtigt at møde barnet i dets pludren, småsnakken og egne spontane sange og lyde.

At barnet bliver mødt i dets pludren er med til at styrke selvværdet, og barnet får meget tidlig en fornemmelse af stemmen, som et vigtigt redskab til at kommunikere med omgivelserne. Nogle børn kan have meget stor glæde af, at man oversætter deres volapyksprog til dansk.

I den musikalske legestue arbejder vi med musikken som brobygning til at forstå og lytte til hinanden.

En af de mest basale evner er evnen til at lære at lytte…

Jeg tænker, at der er brug for en kvalitativ gennemgang af musik og sang. Jo mere børnene præsenteres for, før de begynder skolegangen, jo nemmere bliver overgangen for dem. Arbejdet med musik giver færdigheder, som det at kunne lytte, at kunne bearbejde visuel information, samt det at kunne koordinere bevægelser mellem hjerne, sind og krop.
Når børnene bliver mere opmærksomme på at lytte, bliver de automatisk mere opmærksomme på de mange forskellige nuancer i sproget, i musikken og i andres og egne følelser og tanker.

Igennem det at blive præsenteret for poesi, musikkens mange genrer, forskellige instrumenter, forskellige dialekter og fremmede sprog, samt igennem at synge, lytte til sangere osv- vokser barnets opmærksomhed og musikalske horisont. Bevidstheden udvikler sig mere og mere, tænkningen bliver mere abstrakt, og de musikalske færdigheder udvikles.

Nedenunder kan du se en lille video med sangen” jeg ved en lærkerede”. Tegningen er lavet af min datter, som elsker at male, mens hun lytter til musik.
God fornøjelse…
Kh Manuela

hvad siger andre?

”Manuelas musik emmer af inderlighed og omsorg. Den er smuk, henførende og meget stemningsfuld.
Når jeg lytter til Manuelas stemme, ord og toner, tager det mig om hjertet og vækker en indre fred.
Særligt det at høre Manuela live er en stor oplevelse. Men hendes indspillede musik kan også varmt anbefales.
Manuela besidder et musikalsk højt niveau med en smuk sopran akkompagneret af et præcist og formfuldendt harpespil.” Dennis Døngart

‘Forestil dig de smukkeste toner brede sig intenst i krop og tanke, hvor sang akkompagnerer på fineste poetiske vis. Sådan er min oplevelse af Manuela’s harpespil og sang!’ Benedikte Rousing

Manuela leverer poetisk, fantasifuld og fængende musikalitet
”Flere gange har jeg haft fornøjelsen af at opleve Manuela performe med musik, sang og fortælling, ligesom jeg har oplevet foredrag med indbygget demonstration af lydhealing. Det har hver gang været en god oplevelse!
Sammen har Manuela, Giancarlo Cossu og jeg spillet og sunget sammen, bl.a. har videoptaget Manuelas bidrag til konkurrence om ”den bedste nye julesang”. Jeg kan kun sige, Manuela er yderst behagelig at samarbejde med musikalsk, meget åben, positiv og nærværende altid.” Kirsten Haslund

“Med sine ord og sin musik, mestrer Manuela kunsten at beskrive det ubeskrivelige”. Lisabet Joronn Jensen.

” Jeg havde taget min veninde med til Manuelas koncert. Jeg tænkte det ville være godt for hende, da hun et halvt år tidligere havde mistet sin mand, og havde været knuget , trist og uforløste siden hans død.
Efter koncerten var hun meget berørt og de næste 2 dage græd hun og nåede frem mod en forløsning af alle de indelukkede følelser.” Anonym

“Det er det bedste jeg nogensinde har oplevet´,-Jeg havde hele tiden lyst til at lukke øjnene og flyde med”. Anonym

Marina& Manuela

Kære Læser..

På en kold sommerdag i 2011 blev jeg ringet op og spurgt: “vil du synge opera på en festivalscene”. I byen havde der været idræt, fodbold osv ,og der skulle være et musiskindslag også. I den forbindelse mødte jeg første gang Marina, og vi spillede sammen på scenen. Sidenhen har vi holdt kontakten og spillet koncerter i mange andre sammenhænge.

Vores koncerter af præget af Ruslands melankolske toner blandet med Italiens romantik… og nogle Danske arier.

Det er en stemningsfuld koncert, hvor temaet er kærlighed…
I programmet er der lagt vægt på, at skabe en drømmende meditativ stemning, med arier af blandt andet Carl Nielsen, Puccini og Rachmaninoff.

Krydret med små personlige historier fra et liv i Italien, giver koncerten et helt særligt præg, hvor lytterne får en dybere indsigt i såvel Musikken som i kulturen.

Vores hensigt med koncerten er at dele musikkens forunderlige univers, skabe glæde, ro, og et rum hvori man bliver forført, og mærker hvor fortryllende musikken er for vores sjæl.

En af vores første koncerter i en kirke, blev optaget med et lille kamera. Det er en sang af Carl Nielsen, som vi brugte til mange smukke sommeraftener.

God fornøjelse

Kærligst Manuela

Marina Dalgaard udd. Klassisk Pianist og Akkompagnatør fra Musikkonservatoriet ”Kauno Juozo Gruodzio” i Kaunas, Litauen.
Manuela Rauff udd. Klassisk Sanger fra Musikkonservatoriet ”Luigi Cherubini” i Firenze, Italien.

Syngende Baby Yoga

Kære Læser

Baby Yoga er er en sjov og kærlig måde at være sammen på, og her er der plads til bleskift, amning og en snak om hverdagens udfordringer.

Baby yoga er for dig, som er på barsel og gerne vil gå til en aktivitet, som skaber nærvær, ro og balance i din hverdag som nybagt forælder.

Baby Yoga styrker forbindelse mellem baby og forælder, fordi man forstærker evnen til at læse, forstå og respektere babys signaler. Baby yoga stimulerer dit barns motoriske, mentale og følelsesmæssige udvikling, mens I har det det sjovt og trygt.

Jeg startede med at interessere mig for Baby Yoga, da jeg var gravid med min datter Rosa. Jeg tog kurser i baby massage og baby yoga, og kombinerede det derefter med sangen.

Da Rosa var inde i min mave sang jeg små sange for hende. Da hun senere kom til verden i 2011 oplevede jeg, at min sang gav hende tryghed, hun lyttede intens, og i samklang tilføjede vi bevægelse.

Den dejligste stemme i verden for din baby er din stemme.

Baby yoga er nærvær, kærlighed og en fokuseret opmærksom.

Du er velkommen til Baby Yoga som du er og som din baby er..

Nedenunder kan du se Syngende Baby Yoga med min datter Rosa, da hun var 2 mdr gammel.

God fornøjelse

Kærligst Manuela

HARPE YOGA

Kære Læser
Harpe Yoga er bevægelse ledsaget af levende musik, eller også levende musik ledsaget af bevægelse.

For mange år siden var jeg på en masterclass i Opera og kammermusik i Cupello (Italien)
En dag var der et workshop med en danser fra Paris. I denne workshop ledte han os til at kropsliggøre vores musikfornemmelse. Vi stod mange unge musikere og sangere i en kæmpe sal, og skulle spille sammen uden instrumenterne og sangen. Vi bevægede os rundt i en uudtalt fælles puls og dynamik, som tilsammen skulle give det dertilhørende publikum en oplevelse af musikken, som en atmosfære i salen.

Jeg udtrykte sangen igennem min krop, og dette var med til at forstærke og forstørre min fornemmelse for min egen stemme. Senere da jeg sang mærkede jeg, at min krop tydeligt havde husket arbejdet i workshoppen med danseren, og det var nemmere for mig at synge frit.

Min rejse med krop og stemme har fortsat sidenhen med kurser og en uddannelse i yoga og andre bevægelsesformer.

Jeg oplever at sang og musik er en bevægelse, der bevæger os til bevægelse. En bevægelse ind i vores sind, krop og sjæl. Den kropslige bevægelse leder også ind i sang og musik, og derfor akkompagnerer jeg bevægelsen med harpe og sang.

Harpen valgte jeg grundet dens beroligende klang for nervesystemet, dens dybde og skønhed.

Jeg tilbyder nu Harpe Yoga for alle, som gerne vil have en styrket fornemmelse af deres krop, sind og sjæl, samt finde et åndehul i hverdagen. Yogatimen består en række siddende, liggende og stående øvelser. Alle øvelser sker i samarbejde med åndedrættet. I timen vil der altid være en indledende og afsluttende guidning ledsaget at levende musik, samt en indføring i Yogaens filosofi.

Harpe Yoga er særlig god til berolige nervesystemet, og kan hjælpe med at skabe flow i krop, sind og sjæl i den enkeltes tempo på en blid og rolig måde.
Du er velkommen til Harpe Yoga, som du er lige nu.
Kærligst Manuela

GODT NYTÅR

Kære Læser

Håber du er kommet godt ind i det nye år.
Jeg har aldrig rigtig haft et nytårsforsæt, kun leget lidt med tanken. Kan huske engang, hvor jeg holdte nytår med en veninde fra Argentina, der spiste vi en vindrue for hver et ønske vi havde for det nye år. Vi gumlede og gumlede så at sige på vores ønsker.

Nytåret har ofte været en slags statusopdatering for mig med følgende spørgsmål: hvor er jeg nu? hvad skete sidste år? og hvor vil jeg gerne hen? Men selvom jeg har haft disse tanker, har jeg sjældent haft konkrete løfter for det nye år.

For ikke så længe siden havde jeg en aften, hvor jeg bekymrede mig om alle mulige praktiske og følelsesmæssige anliggender. Jeg tændte for fjernsynet for at blive forstyrret på den gode måde, og håbede så på en lettere aften uden for mange bekymringer. Men det hjalp slet ikke- i stedet blev jeg involveret i desperation, ulykkelighed, utryghed, frygt, og det forstærkede blot min urolighed.

Jeg slukkede for fjernsynet, og sad derefter i stilhed alene hjemme i min stue. Sad der et lille stykke tid, hvorefter jeg tændte et stearinlys, fandt min dyne og satte mig i sofaen, med min harpe ved siden af.

Dance with me blev skrevet og indspillet den aften med mit webcamera. Sangen voksede ud af stilheden. Jeg sang og spillede, og sangen spillede for mig. Da sangen mødte mig, mærkede jeg et ønske om en ny begyndelse. En ny begyndelse baseret på tillid fremfor frygt. Et ønske om en tilgang til livet båret af åbenhed, kærlighed og tro.

Skulle jeg have et nytårsforsæt for dette år, ville det være at leve mit liv i en tro på, at det nok skal gå godt. Jeg fylder derfor mit liv med kærlighed. Kærlighed til mine drømme, og med en stor taknemmelighed for alle dem, som så kærligt har været der for mig i det forgange år.

Jeg øsnker for jer alle et dejligt 2016. Et dejligt år hvor livet er fyldt med hvad der optager jeres hjerter og drømme.

Må 2016 blive et dejligt år fyldt med kærlighed, medfølelse, fred, latter, drømme, musik og samhørighed.

Dance with me
Let me wake up to this song of no words born out of silence
Let me carry my welcome to others and myself in the name of dancing limits
Limits like movements of people´s hearts, like the shadows of my light in the night
Let the limits be the reflection of the dance of the shadowing
Let the light shine upon my fear so that I still can dance in the darkness
and welcome myself and others
with an open heart
with an open mind
in a world made by dancing limits.

GODT NYTÅR

Kærligst Manuela

Glædelig Jul

Kære Læser.

Ønsker dig en glædelig juletid.

Min datter Rosa og jeg har skrevet en julesang, som alle kan synge med på.

God fornøjelse.

DET JUL

C/DM/G/C
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig

C/F/G/C/C/F/G/C
Mor har hængt en nisse op
og en engel ved siden af
mon de kan li´ at hænge der
den hele lange dag

Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig.

Kagedåsen er sat op
på skabets høje top
Mor har viklet tape omkring
det er da noget pjat.

Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig

Pakkerne de ligger gemt
i skabets mørke krog
længe har jeg ønsket mig
de pakker kunne gå

Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig

Juletræet stråler smukt
for jul har klokken slået
sammen går vi glade rundt
og synger julen ind

Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig

Pakkerne er overalt
og til at pakke ud
Hurra jeg fik den gave nu
som jeg har ventet på

Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig

Nissen hænger ikke mer´
men spiser risengrød
Englen flyver kærligt rundt
og spreder julestøv

Det jul, det i år og julen finder også vej til dig
Det jul, det jul i år og julen finder også vej til dig

Dagligstuekoncert

Kære Læser

Jeg tilbyder nu også dagligstuekoncerter.

Med en dagligstuekoncert er det muligt, at jeg kommer til dig/jer.-
-med mine sange
-med min harpe
-med mine tanker om musikken
-med historien bag sangene
-med improviseret sang

Dagligstuekoncerten er en intimkoncert i et privat hjem, oftest i stuen, men det kan også foregå udenfor fx i haven.

Kontakt mig for at aftale sted, tid og pris.

Kærligst Manuela